Auttaminen ollut aina mielessä – Raumalaisella Suomen Sairaalatukulla on juuret Porissa
Palvelutalot ovat Suomen Sairaalatukun suurin asiakaskunta. Verkkokauppa on nosteessa, mutta kivijalkakauppaa ei hylätä.
Ari Anteroinen
Suomen Sairaalatukku Oy on toiminut Raumalla vuodesta 2001, jolloin yrityksen perustaja, jo edesmennyt porilainen Kari Kaarto, myi 1979 aloittaneen yrityksensä naapurikaupunkiin.
– Kaarto työskenteli aikanaan myyntiedustajana tekstiiliyrityksessä. Hän keksi, että tällaiselle yritykselle olisi sijansa, toimitusjohtaja Päivi Välilä kertoo.
Kaarto teki kaupat Lai-Mu yhtiöiden kanssa. Vinkin myyntikohteesta antoi yritysvälitys samaan yritysryppääseen kuuluvan Vormu Oy:n perusteella, joka valmistaa Raumalla Uniquu-vuodevaatteita. Yritysvälitys ja myyjä näkivät tässä synergiaetuja valmistaa majoituspuolen tuotteiden lisäksi esimerkiksi laitospatjoja sairaanhoidon puolelle.
– Kaupat tehtiin ja porilaiset tulivat meille Niittaajantielle töihin.
Vapusta 2017 alkaen Suomen Sairaalatukun tilat ovat olleet Unajantien alussa valtatie 8 kupeessa. Sijainti on hyvä ja näkyvä.
– Organisaatiomme on pieni, kahdeksan henkilöä, joista kaksi pyörittää kivijalkakauppaa Vanhassa Raumassa Kuninkaankadulla, Välilä avaa.
Toimitusjohtaja Päivi Välilä kertoo, että Suomen Sairaalatukun varastosta löytyy jos jonkinlaisia patjoja. Kuva: Ari Anteroinen
Hiljaisemman viime vuoden jälkeen Välilä odottaa tästä vuodesta taas parempaa. Vuosittainen liikevaihto on yleensä liikkunut 1,8–2,0 miljoonan välillä.
– Viime vuonna siitä jäätiin jälkeen. Hyvinvointialueen monet asiat ovat vaikuttaneet tännekin. Samoin yksityispuolella näkyvät vaikka sähkön hinnat, korkonousut ja muut, joten ihmiset eivät hanki niin herkästi uusia tuotteita, vaikka tarvetta olisikin, Välilä näkee.
– Pitkälti ollaan menty vanhoilla tuotteilla ja hankintoja siirretty eteenpäin.
Suomen Sairaalatukku myy henkilökuntavaatteita, vuodevaatteita, potilasvaatteita ja kertakäyttöisiä hoitotarvikkeita sekä muitakin hoitoalan tarvikkeita, mutta ei kuitenkaan mitään laitteita.
– Koko Suomi on meidän alue. Myyntiedustaja kiertää ympäri maata taas ahkeraan koronarajoitusten jälkeen. Suurimman asiakasryhmän muodostavat palvelutalot, pesulat sekä terveyskeskukset ja sairaalat. Yksityismyyntiä unohtamatta, toteaa Välilä.
– Varastosta pitäisi löytyä kaikkea, mitä meillä myynnissä on. Pyritään siihen, että tilattu tuote pystytään toimittamaan heti seuraavana päivänä. Meillä Posti on ollut yhteistyökumppani monta vuotta, Välilä jatkaa.
Tietyt tuotteet ovat vain kivijalkakaupassa, kuten erilaiset tuet.
– Ne on suunnattu enemmän vähittäismyyntipuolelle kaupan ja nettikaupan kautta.
Katriina Lujala asettaa Saaren Taika -tuotteita hyllyyn Suomen Sairaalatukun SST-kaupassa Vanhassa Raumassa. Kuva: Ari Anteroinen
Kauppa käy parhaiten pitkin rannikkoa ylöspäin pohjoiseen. Heikoin alue myynnillisesti on ehkä Keski-Suomen alue.
– Uudenmaan alueella on tietenkin paljon väestöä, joten liikevaihdollisesti se on merkittävä, Välilä lisää.
Entä ulkomaat?
– Viroon menee jonkun verran tuotteita. Ruotsiinkin on toimitettu joskus, mutta tosi harvoin. Myydään kyllä, jos joku haluaa ostaa, Välilä toteaa.
Alalla esiintyy kilpailua, joten Rauman Kortelassa ei parane lepäillä laakereilla.
– Kilpailua on paljon. Isoja kilpailijoita ovat julkisella puolella esimerkiksi OneMed ja Berner. Sitten on sellaisia asiakkaita, joilla on omat hankintakanavat ketjunsa sisällä. Korona-aikaan kilpailu oli hullua, kun terveydenhuollon tuotteita alettiin myydä vähän jokaisella toimialalla, tilanne kuitenkin alkaa jo normalisoitua.
Toimitusjohtaja Päivi Välilä kertoo, että tyynyt, patjat, peitot ja muut laitoskäyttöön sopivat liinavaatteet ovat Suomen Sairaalatukun ominta sortimenttia siinä kuin henkilökunta-asusteet ja kertakäyttöiset hoitotarvikkeet. Kuva: Ari Anteroinen
Suomen Sairaalatukku pitää itseään näkyvillä erilaisilla messuilla ja sosiaalisessa mediassa.
– Kovasti saa töitä tehdä, Välilä sanoo.
– Vahvuutemme on nopea toimitusaika sekä ystävällinen ja asiantunteva asiakaspalvelua, sekä tietenkin laadukkaat tuotteet. Meillä on ollut ilo saada hyvä ja osaava henkilökunta.
Isoilla ikäpolvilla tarpeita riittää jatkossakin, joten sen suhteen tulevaisuus näyttää hyvältä.
– On toinen asia, paljonko kilpailu lisääntyy. Tuotevalikoimaa pitää kehittää jatkossakin ja pitää tuntosarvet koholla, Välilä muistuttaa.
– Verkkokauppa kehittyy koko ajan ja siihen on panostettu kovasti. Se on ollut viimeiset neljä vuotta hyvässä nousussa.
Välilä on yrittäjäpariskunnan jälkeläinen, joten oliko mitään muuta uravaihtoehtoa edes mielessä?
– Ajattelin nuorempana, kun isä ja äiti olivat niin kiinni yritystoiminnassa, että ei minusta kyllä koskaan tule yrittäjää. Nuorempana haaveilin lastentarhanopettajan, sairaanhoitajan tai jopa lääkärin töistä. Auttaminen ja palveleminen on ollut aina mielessä. Jotenkin vain kasvoin tähän yrittäjyyteen. En pidä sitä pahana. Kotoa evääksi tuli esimerkki, ettei kauhean helposti anneta periksi ja sillä esimerkillä tässä mennään.