Raumalaisyritys Ilamar Oy on merenkulkualan monitoimija
Töitä tehdään laiturien ja rantojen rakentamisesta ruoppauksiin sekä merikuljetuksista hinauksiin.
Ari Anteroinen
Rauman telakka-alueen perällä sijaitsee Ilamar Oy:n työmaakoppi ja rantaa koristaa myös pitkäpuominen kaivinkone. Laiturissa on kiinni kaksi alusta, monille tuttu m/v Hoppe, jota käytetään muun muassa työveneenä tai hinauksissa, sekä m/v Railo. Ruoppauslautta on nimeltään Alisa.
Vuonna 2018 startanneen merenkulkualan monitoimijan yrittäjä Joonas Honkanen kertoo, että Ilamar rakentaa ja ruoppaa rantoja, rakentaa laitureita, korjaa ja huoltaa laivoja sekä tarjoaa muun muassa merikuljetuksia ja hinauksia.
– Olin silloin konemestarina suomalaisessa rahtilaivassa Karibialla, kun Hoppen ostaminen tuli ajankohtaiseksi. Olen yrittäjaperheestä. Tein ennen isän firman kautta laivaremontteja ja muuta. Meikäläisen hankinnat alkoivat mennä sellaisiksi, että isä kehotti oman firman perustamiseen, Honkanen kertoo.
– Alkuun tehtiin laivaremontteja ja oltiin telakalla koneasennus- ja haalaushommissa. Ruoppaus- ja meritoimintahomman kasvettua oli kannattavampaa pitää omaa kalustoa käytössä.
Honkanen kertoo olleensa koko ikänsä merillä.
– Tajusin, että tätä voi tehdä työkseenkin. Menin merikouluun yläasteelta, kävin välillä armeijan merivoimissa ja menin takaisin merikouluun korkeakoulun puolelle. Olen koulutukseltani merenkulkualan insinööri.
Honkanen on veneillessään nähnyt monenlaisia rantoja ja satamia.
– Tuli pohdittua, että hitsi kun tuokin olisi hieno paikka, jos se olisi tehty toisin.
Ruoppauspuoli tuli mukaan appiukon kautta.
– Hän on Kaivuulouhinta P. & R. Peltolan toinen yrittäjistä, nyt jo tosin eläkelöitynyt. Ei hän nyt painostanut, mutta kannusti. Sieltä tulee aika vahvaa maanrakennuspuolen kokemusta ja konsultointia, Honkanen lisää.
Ilamarin asiakkaat tulevat Rauman ympäristön lisäksi etelästä päin Pyhämaasta ja Pyhärannasta sekä pohjoisen suunnasta Luvialta ja Kuivalahdelta.
– Matka vaikuttaa tietenkin hintaan. Jos mennään proomuhinauksessa jonnekin Kuivalahdelle, niin se on koko päivän projekti, Honkanen avaa.
– Ihan pikkuhomman takia ei kannata mennä. Se on pian kulkeminen kalliimpaa kuin itse työ.
Honkasen mukaan tyypillinen asiakas on sellainen, joka asuu tai mökkeilee meren äärellä, ja haluaa kulkea veneellä sinne.
– Rauma on meille optimaalinen alue, kun kaikki rannat ovat matalia, Honkanen naurahtaa.
– Ruoppaaminen on mukavuustuote. Se parantaa mökkeilyn tai rannassa asumisen laatua, eli elämänlaatua.
Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, on vaikeaa. Mutta miltä näyttää Ilamarin tulevaisuus?
– En voi tietää, kun en ole tiedemies, lohkaisee Honkanen.
– Ehkä henkilömäärän lisääminen tulee eteen, jotta saataisiin nyt jo hyvän kaluston käyttöastetta vielä lisättyä. Pitäisi löytää oikeanlaisia työntekijöitä. Turha on vehkeitä hommata, jos ei niitä ehdi käyttää.