Karting on yhä ponnahduslauta moottoriurheilun huippuluokkiin
Suositun vauhtilajin SM-kisoja ajetaan tällä kaudella Satakunnassakin. Turvallisuusasiat ovat paikallisten FK-kerhojen prioriteetti.
Vesa-Pekka Järvelä
Karting-kausi starttaa Porissa ensi viikonloppuna perinteisellä Kevätpäräyksellä. Kesän huippuhetki koittaa heinäkuun lopulla, kun Pori Circuitilla kaasutellaan yksi kauden viidestä SM-osakilpailusta.
– Ratamme on kiistatta yksi Suomen parhaista, joten SM-kisa saa arvoisensa puitteet. Näillä näkymin saamme Poriin 75 kilpailijaa. Taso tulee olemaan kova, vakuuttaa Porin FK-kerhon hallituksen puheenjohtaja Tero Nurmi.
Porin kerhon kanssa yhteistyötä tekevä Ulvilan FK aloittaa kisakauteensa puolestaan 11.–12. toukokuuta. Tuolloin Haistilan radalla kurvaillaan Flying Finn Raket SJM -tapahtuma. Se kerää Ulvilaan pitkälti yli 50 nuorta ratinkääntäjää.
Vuonna 1980 perustettu Ulvilan FK-kerho ry on pitkään järjestänyt jäsenilleen ajokoulutusta ja harjoituskilpailuja. Keskipisteessä on valtatie 2:n varrella sijaitseva reilun 700 metrin mittainen rata.
Ulvilan FK-kerhon puheenjohtaja Samuli Viljanen muistuttaa, että helpoiten lajin pariin pääsee osallistumalla paikallisen autourheiluseuran järjestämään karting-ajokoulutukseen, jossa opetellaan sääntöjä ja harjoitellaan ohjatusti ajamista.
– Cadet, Micro ja Raket-luokkiin osallistujia tulee luonnollisesti ympäri maata, onhan jaossa Suomen mestaruus ja muut mitalit. Kilpailijoiden joukossa on myös muutama oman kerhon lupaus. Se on kotiyleisölle mukava bonus, iloitsee Viljanen.
Vuonna 1980 perustettu Ulvilan FK-kerho ry on pitkään järjestänyt jäsenilleen ajokoulutusta ja harjoituskilpailuja. Kuva: Vesa-Pekka Järvelä
SM-kisan järjestäminen on pienelle seuralle mittava voimanponnistus. Järjestelyt vaativat talkooväeltä melkoista venymistä. Jo itse talkoolaisten mukaan saamisessa on tänä päivänä oma haasteensa.
– Tapahtuma on meille iso urakka. Kisojen sujuva läpimeno edellyttää tarkkaa etukäteissuunnittelua. On huomioitava monia seikkoja, joista yksi tärkeimmistä on kuljettajien, ratahenkilöstön ja katsojien turvallisuuden varmistaminen. Nopeudet nousevat kartingissakin melkoisiksi – meidän radallammekin parhaimmillaan yli 70:een.
Hevosvoimien jyllätessä vaaratilanteitakin syntyy. Niitä on kyettävä ehkäisemään jo ennalta.
– Pienet kolaroinnit kuuluvat myös kartingiin, mutta henkilövahinkojen sattuessa pelastushenkilökunnan apu pitää saada mahdollisimman nopeasti paikalle. Meille ensivaste on luvattu saapuvaksi seitsemässä minuutissa, kertoo itsekin ajourallaan pahasti kolaroinut Viljanen.
Ympäristön huomioiminen on kaikkien moottoriurheilun harrastajien velvollisuus ja asian laiminlyöminen on suuri uhkakuva tulevaisuuden harrastamiselle.
– Moottoriurheilu on usein suurennuslasin alla, kun puhutaan ympäristönsuojelusta ja näin ollen moottoriurheilijoiden on tärkeää olla valveutuneita ympäristöön liittyvistä perusasioista.
Autourheilun lajiliiton AKK-Motorsport ry:n tavoitteena on kilpailu- ja harrastustoiminnan kehittäminen entistä enemmän ympäristöä huomioivampaan suuntaan sekä moottoriurheilun edunvalvonta ja harrastamisen turvaaminen tulevina vuosina.
– Ympäristöasioiden huomioiminen on asennekysymys ja vastuun kantaminen kuuluu jokaiselle harrastajalle, korostaa Viljanen.
Hän odottaa Haistilan radalle vilkasta ajokautta.
– Kerhomme tarkoituksena on kasvattaa autourheilusta kiinnostuneita nuoria ja kehittää heitä ajouran taipaleella. Kilpailukautta on tarkoitus jatkaa aina syyskuun lopulle asti, jos säät vain sallivat. Kerhon aktiivien toiveissa on, että jatkossa saisimme myös pidennettyä rataa 500 metrillä. Silloin Haistilassa voitaisiin nähdä vähän isompien luokkien menopelejäkin, kertoo Viljanen.
– Kilpailemaan pääsee jo kuusivuotiaana. Laji vetää edelleen pieniä ajajanalkuja, mutta kyllä vanhemmilla kuskeillakin riittää suonissa bensaa. Radalla kurvailee yli viisikymppisiäkin.
Vaikka kilpailuilla on Ulvilan FK-kerhon toiminnassa tärkeä rooli, Viljanen korostaa, ettei kaikkien ajamisesta kiinnostuneiden tarvitse tähdätä kilpakuljettajaksi.
– Korostamme, että ajaminen voi olla pelkästään harrastus. Meillä pääsee yleisöajatuksissa kokeilemaan, miltä karting-autolla kurvaileminen tuntuu. Uskon, että joillekin kokeilu synnyttää kipinän myös kilvanajoon, hän sanoo.